ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.05.2015 13:44:00

Jistoty přepojišťovacího kolotoče

Jistoty přepojišťovacího kolotoče

Kdo si myslí, že životní pojištění patří v České republice mezi dlouhodobé finanční jistoty, bude asi zklamán.

Více než 50 % smluv na tento dlouhodobý produkt končí do 5 let od sjednání, nejčastěji ale už po druhém roce od podpisu smlouvy. Důvod? Takzvané přetáčení smluv.

V praxi je to až nepochopitelně snadné. Za každou uzavřenou smlouvu dostane finanční poradce ihned provizi, která dosahuje až 200 % z ročního pojistného. Po dvou letech, kdy skončí ochranná lhůta klienta, mu nic nebrání v tom, aby za ním přišel znovu a pod nějakou záminkou – např. vylepšení smlouvy, nové výhodnější podmínky, nebo rozšíření o dodatečné programy – s ním zkrátka uzavřel smlouvu novou. Jenže pro klienta je to vždy nevýhodné, z přetočené smlouvy má peníze hlavně zprostředkovatel. Náklady na přetočení platí klient, který první dva roky hradí především odměnu zprostředkovatele.  Poradce ale za uzavření smlouvy dostane svou provizi hned.

A jsme opět na začátku finančního kolotoče, který se ale vyplatí jen jedné straně. Ročně se v něm roztočí na odměnách asi 10,5 miliard korun. Zbytečně tak skončí stovky tisíc smluv a něco, co by tuhle centrifugu zastavilo, se stále nedařilo najít. A to i přesto, že v řadě států Evropské unie je regulace provizí za životní pojištění naprosto běžná – to tak v klidu může plnit svůj primární cíl pojištění občanů proti obtížným životním situacím nebo zajištění na stáří. Navíc je tu i názor České národní banky, která nedávno navrhovala vyplácení odměn pro zprostředkovatele regulovat v zákoně o pojišťovnictví.

Jak tuhle pouťovou atrakci, ze které vám zbyde tak maximálně pokažený žaludek, zastavit? Jednoduše – podmínky je potřeba nastavit tak, aby se zprostředkovatelům zase vyplatilo dlouhodobě starat o klienty. Pokud dojde na zastropování jejich provizí a jejich odměna se navíc bude vyplácet v průběhu let a ne najednou, dost možná se klientovi zablýská na lepší časy. Pro finančního poradce totiž bude mít hodnotu daleko delší dobu…  A v neposlední řadě – změnami ve výši provizí a jejich vyplácení se k lidem mohou přesunout až 4 miliardy ročně. Pokud by se přece jen klient rozhodl smlouvu ukončit dřív, jeho odkupné tak bude vyšší.

A "vedlejší" produkt? Investičnímu životnímu pojištění se zase vrátí jeho původní smysl – chránit klienty i jejich nejbližší před důsledky nepříznivých situací. Vše je připraveno pro poslance. Ti se ale kromě samotného studování materiálu budou s největší pravděpodobností muset vypořádat i s tím, že právě tímto návrhem někomu šlapu na kuří oko.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama